Wat is Shockwave (ESWT)?

Shockwave therapie is een moderne en zeer doeltreffende behandelmethode. De term “shockwave” verwijst naar mechanische schokgolfpulsen die als een golf uitdeinen in een medium (water, lucht of een vaste stof). In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie toegepast voor de behandeling van pijnlijke zones. Shockwave versnelt het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren het metabolisme en verbeteren de bloedcirculatie. Een andere verklaring voor het positieve effect is het minder gevoelig worden van de zenuw die de pijn geleidt. Dit fenomeen wordt ook wel “desensibilisatie” genoemd. De behandelresultaten zijn zeer goed te noemen, dit wordt ondersteund door de vele wetenschappelijk gepubliceerde artikelen op het internet.

Hoe verloopt de behandeling ?

U ontbloot het deel van uw lichaam dat behandeld moet worden en neemt plaats op de behandeltafel. Op uw huid wordt wat gelei aangebracht om het contact tussen huid en de behandelpistool te verbeteren. De behandeling van shockwave duurt relatief kort (ongeveer 10 min) en zal 1 of 2 keer per week plaatsvinden. Omdat shockwave zo effectief is, ervaart 80% van de patiënten binnen 2-3 sessies dat de pijn volledig of voor een groot deel is verdwenen.

Hoe voelt het?

Het apparaat zal mechanische trillingen het weefsel in sturen en u zult een tikkende geluiden horen en voelen. Shockwave is een therapievorm die afhankelijk van de dosering wat gevoelig tot pijnlijk kan zijn.

Bijwerkingen?

Shockwavebehandeling geeft soms wat nawerking, waardoor de behandelde plek tijdelijk wat extra gevoelig is. Soms ontstaat een kleine bloeduitstorting op de plaats van behandeling.

Voor welke blessure is shockwave geschikt?

Shockwave leent zich bij uitstek voor aandoeningen zoals peesklachten, verkalkingen of triggerpoints (spierknopen) Ook bij chronische blessures van bijvoorbeeld de achillespees kan shockwave uitkomst bieden. Voorbeelden van te behandelen blessures: Tennis- en golfelleboog, achillespeesklachten, peesklachten van de schouder, hielspoor, shinsplints, lopersknie, springersknie enz.

Sinds kort wordt Shockwave ook toegepast bij spasticiteit

Spasticiteit is een vergrote spanning in een spier(groep) wat het bewegen en het gevoel in het ledemaat beïnvloed. Het behandelen van dit symptoom middels shockwave (met name bij cliënten met spasticiteit ten gevolge van een CVA of CP) is een relatief nieuwe ontwikkeling binnen de fysiotherapie.

De “Gouden standaard” voor de behandeling van deze doelgroep is een behandeling met botox-injecties. Recente studies laten zien dat behandelingen met shockwave vergelijkbare resultaten geeft. Bovendien zijn deze behandelingen minder ingrijpend en lager in de kosten.

De eerste reacties (met name bij onze cliënten met spasticiteit ten gevolge van een CVA) zijn positief. Onze cliënten ervaren minder pijn en minder continue spanning.
Daarnaast zien de therapeuten zelf een verbetering in mobiliteit, hetgeen meer kwaliteit in het bewegen/ belasten geeft. Tevens geeft dit de mogelijkheid om behandeldoelen bij te stellen om verder te werken aan kwaliteit van bewegen.

Hoe lang duurt een shockwave behandeling?

De duur van de  behandeling met het shockwave apparaat is klacht afhankelijk, maar duurt ongeveer 10 minuten.

Wat zijn de kosten?

Shockwave therapie wordt in onze praktijk gedeclareerd als behandeling fysiotherapie. Er worden geen extra kosten berekend.