Wat is echografie?

Bij een echografie worden beelden gemaakt van weefsels en organen met behulp van ultra-geluidsgolven. Die ultra-geluidsgolven worden uitgezonden met behulp van een zogeheten transducer, die over uw huid wordt bewogen. De geluidsgolven worden door verschillen in dichtheid van het weefsel in verschillende golflengten weerkaatst en door de transducer opgevangen. Vervolgens worden deze signalen weer door een computer in beelden omgezet.

Hoe verloopt het onderzoek?

U ontbloot het deel van uw lichaam dat onderzocht moet worden en neemt plaats op de onderzoekstafel. Op uw huid wordt wat gelei aangebracht om het contact tussen huid en transducer te verbeteren. Door de transducer over de huid te bewegen wordt geprobeerd een zo goed mogelijk beeld te creëren. De beelden worden vastgelegd en aan uw behandeldossier toegevoegd.

Hoe voelt het?

Echografie is pijnloos. De geleidingsgel voelt koud aan.

Bijwerkingen?

Echografie heeft geen bijwerkingen

Wanneer is echografie geschikt?

Echografie leent zich bij uitstek voor oppervlakkige aandoeningen. Denk hierbij aan aandoeningen van de schouder zoals peesklachten en slijmbeursontstekingen. Ook rond de elleboog en pols/hand is echografie zeer nuttig. Achillespeesklachten, spierletsels en afwijkingen aan het bot zijn uitstekend te zien. Evenals aandoeningen van de enkel en de knie. Een aantal onderdelen van knie is niet goed met echo te beoordelen. Voor de heup geldt hetzelfde. De heup ligt wat dieper, maar ook hiervan zijn nog acceptabele beelden te maken.

Hoe lang duurt het onderzoek?

Het onderzoek duurt ca. 30 minuten. U heeft hiervoor geen verwijzing nodig van uw arts.

Wat zijn de kosten?

In het algemeen maakt het echo-onderzoek deel uit van uw behandeling fysiotherapie en zal in die gevallen niet extra in rekening worden gebracht!

Therapeuten

maandag 08:00 – 19:00