Shockwave

Wat is Shockwave (ESWT)?
Shockwave therapie is een moderne en zeer doeltreffende behandelmethode. De term "shockwave" verwijst naar mechanische schokgolfpulsen die als een golf uitdeinen in een medium (water, lucht of een vaste stof). In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie toegepast voor de behandeling van pijnlijke zones. Shockwave versnelt het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren het metabolisme en verbeteren de bloedcirculatie. Een andere verklaring voor het positieve effect is het minder gevoelig worden van de zenuw die de pijn geleidt. Dit fenomeen wordt ook wel “desensibilisatie” genoemd. De behandelresultaten zijn zeer goed te noemen, dit wordt ondersteund door de vele wetenschappelijk gepubliceerde artikelen op het internet.
De behandeling:
U ontbloot het deel van uw lichaam dat behandeld moet worden en neemt plaats op de behandeltafel. Op uw huid wordt wat gelei aangebracht om het contact tussen huid en de behandelpistool te verbeteren. De behandeling van shockwave duurt relatief kort (ongeveer 10 min) en zal 1 of 2 keer per week plaatsvinden. Omdat shockwave zo effectief is, ervaart 80% van de patiënten binnen 2-3 sessies dat de pijn volledig of voor een groot deel is verdwenen.
Hoe voelt het?
Het apparaat zal mechanische trillingen het weefsel in sturen en u zult een tikkende geluiden horen en voelen. Shockwave is een therapievorm die afhankelijk van de dosering wat gevoelig tot pijnlijk kan zijn.
Bijwerkingen?
Shockwavebehandeling geeft soms wat nawerking, waardoor de behandelde plek tijdelijk wat extra gevoelig is. Soms ontstaat een kleine bloeduitstorting op de plaats van behandeling.
Voor welke blessure is shockwave geschikt?
Shockwave leent zich bij uitstek voor aandoeningen zoals peesklachten, verkalkingen of triggerpoints (spierknopen) Ook bij chronische blessures van bijvoorbeeld de achillespees kan shockwave uitkomst bieden. Voorbeelden van te behandelen blessures: Tennis- en golfelleboog, achillespeesklachten, peesklachten van de schouder, hielspoor, shinsplints, lopersknie, springersknie enz.
Hoe lang duurt de behandeling?
De behandeling duurt ongeveer 10 minuten, dit is afhankelijk van de klacht.
Wat zijn de kosten?
Shockwave therapie wordt in onze praktijk gedeclareerd als behandeling fysiotherapie, er worden geen extra kosten berekend.

Antvelink Sportfysiotherapie | Postbus 184  7400 AD Deventer | T: 0570-677002 | E: info@sport-fysio.nl